Kärnvärden och ledord
Våra kärnvärden är de ledord som vägleder oss i allt vi gör. De är själen i varumärket Ultramare och bildar tillsammans en gemensam värdegrund kring vilken vi formar vår företagskultur. Kärnvärdena är vår allra viktigaste tillgång – omöjliga att kompromissa bort för ekonomisk vinst eller kortsiktiga fördelar.
Kärnvärde: Miljö
Vi har ett tydligt miljöfokus. Ultramare ska bli det främsta miljöföretaget i vår bransch. Vi ska aktivt bidra till omställningen till ett hållbart samhälle med minskade utsläpp av växthusgaser, för att kunna lämna över ett hållbart samhälle till kommande generationer.
Vi visar vårt miljöengagemang på många olika sätt. Det viktigaste för oss är att hela tiden utveckla och sälja energieffektiva, klimatsmarta produkter med en hög energiåtervinning där vi ser till produkternas miljöpåverkan från vaggan till graven genom LCA-analyser.
Viljan att förändra till en hållbar miljöutveckling genomsyrar allt vi gör från fabrik, produktion, administration, försäljning, marknadsföring, förpackningar till transporter och hur våra säljare presenterar Ultramare som det klimatsmartaste filterföretaget.
Kärnvärde: Förtroende
Vi har alltid kundens behov för ögonen när vi tillverkar och säljer filter. På så sätt får vi nöjda kunder som blir våra bästa ambassadörer. Förtroende skapar vi genom vårt kundbemötande och sättet vi förmedlar vår kunskap och service både före, under och efter köpet. Ärlighet är en självklarhet.
Vi renar luften du andas med energi- och miljösmarta produkter, det är basen i vår affärsidé. Detta i kombination med våra mjuka värden gör att vi är en leverantör som skall inge förtroende. Vår ambition är att alltid bygga långsiktiga affärsrelationer med våra kunder och leverantörer.
Vi skapar förtroende på många olika sätt, där det viktigaste är att hålla det vi lovar våra kunder. Vi underbygger vårt förtroende genom bra produkter, som verifieras genom produktblad, testprotokoll, LCC-beräkningar, LCA-analyser.
Kärnvärde: Innovation
Ultramare ska i alla sammanhang uppfattas som ett modernt, miljömedvetet och innovativt företag, där ingenting är omöjligt. Forskning och utveckling av energieffektiva filter och framtida filter som framställs av förnyelsebara råvaror, som minskar vårt beroende av fossila råvaror, är ett exempel på detta. Ett annat är att integrera med våra kunders affärssystem, ett tredje att utveckla marknadens första mobil-app som underlättar för beställaren.
Även om vi är Skandinaviens äldsta filterföretag sätter vi nya trender och utvecklar med ett modernt tankesätt energi- och miljösmarta produkter och tjänster med syntetfilter som bas.
Vår utveckling av de mjuka värdena bedöms med samma betydelse som våra produkter, och med hjälp av ny teknik är vår ambition att alltid presentera det mest miljövänliga och ekonomiska alternativet.
Vi har ett öppet sinne för allt som har ett kundvärde och som utvecklar vår affär och skyddar den planet vi bor på.