Ultramare har en lång och gedigen erfarenhet, inte bara till servicebolag, fastighetsägare och aggregattillverkare, utan också till dig som jobbar för en offentlig verksamhet. Vi har en god kännedom och kunskap om rådande lagstiftning och vet precis hur vi ska stötta dig under avtalets gång så att du får bra och effektiva filter för våra skattepengar. Ultramare jobbar från ett 360-perspektiv med alla våra kunder, där hela processen tas i beaktning för att du som kund ska få en så smidig inköpsprocess som möjligt.
DIREKTUPPHANDLING
Till dig som handlar filter för mindre än 615 312 kr per år:
Här är direktupphandling det bästa alternativet, då ni minskar den administrativa bördan på upphandlingsenheten och får möjligheten att ändå konkurrensutsätta pris och kvalitet. Här kommer några punkter att tänka på.
- Den totala inköpssumman av luftfilter, oavsett från vilken leverantör, får inte överstiga 615 312 kr.
- Avtalet skrivs på ett år, det innebär att ni bör konkurrensutsätta avtalet varje höst.
- Ni har möjlighet att utvärderar mer än bara pris – kvalitet, energivärden, leverans, fraktkostnader osv.
- En direktupphandling ska alltid dokumenteras, läs mer här hos Konkurrensverket där du också finner färdiga mallar.
OFFENTLIG UPPHANDLING
Nu gäller tröskelvärden och LOU, men vi har ändå några råd som vi gärna skickar med. Ultramare övervakar alla upphandlingar som kommer ut på den svenska marknaden.
- Håll en digital hearing – välj ut det som är nyckelfrågorna för er kommun och bjud in branschen till att medverka i en hearing kring dessa. Är det miljö, värdet av LCC, nyheter inom filterbranschen. Vi och våra kollegor är fulla med information och idéer, låt oss som utvecklar produkterna vara med och visa vägen.
- Använd en RFI. Det finns nu en ny standard, ISO16890 om hur filter ska testas och klassas. Det kan innebära en förändring i vilka produkter du ska upphandla då den gamla standarden inte kan översättas rakt av. Bjud in till diskussion genom att publicera en Request For Information i ett tidigt skede av er förberedande fas. Låt det vara så enkelt som att publicera den tilltänkta varukorgen och be om feed back gällande produktvalet. Detta spar er en mängd med frågor och svar när upphandlingen väl är ute, något som vi det senaste året har sett varit praxis då inte alla leverantörer översätter den gamla EN:779 på samma sätt.
- Rådfråga era fastighetsförvaltare och tekniker – här är en fråga som vi på Ultramare brinner för. Prata med de som arbetar med våra produkter på daglig basis – vad är viktigt för dem? De sitter på en unik kompetens som är väl värd att ta vara på.
- Inventera er aggregatpark – Idag är vi väldigt miljömedvetna och även direktivstyrda på att minska vår energiförbrukning och detta sker främst genom användandet av LCC gällande luftfilter. Men, det är en sanning som inte alltid motsvarar verkligheten då de flesta kommuner och myndigheter har en väldigt blandad aggregatpark. Det är endast de moderna tryckstyrda aggregaten som tillgodogör sig mervärdet av ett mer energieffektivt filter, de äldre remdrivna verkar på samma grad oavsett motståndet, vilket gör att man upphandlar en produkt som de facto inte minskar energiförbrukningen. Så ha koll på er aggregatpark, så vet ni också vilka förväntade förbättringar ni har att tillgodose er.
Vi på Ultramare tar gärna alltid en dialog, även med det offentliga näringslivet. Vi tror på kunskapsutbyte och förtroende, och det är viktigt att vi tillsammans skapar förutsättningarna för ett bra upphandlingsklimat med miljövänliga produkter. Vill du höra mer? Tveka inte att boka in ett Teams- eller Zoom-möte med Malou nedan!
Malou Sorén
Upphandlingsansvarig